PERHATIAN
Mari lihat gambar GATHERING BERBUKA PUASA di Warisan, Putrajaya pada 18/9/08!
Latest topics
» fish oil sale
Thu 04 Aug 2011, 7:37 am by Guest

» Brown University Emergency Medicine Residency
Thu 04 Aug 2011, 3:14 am by Guest

» the benefit of fish oil
Tue 02 Aug 2011, 2:55 pm by Guest

» play casino online for free
Tue 02 Aug 2011, 1:06 pm by Guest

» смотреть гинекологический осмотр
Mon 01 Aug 2011, 6:55 am by Guest

» x-Hack hack you
Sun 31 Jul 2011, 10:48 pm by Guest

» Drug Schemata Prior
Sun 31 Jul 2011, 10:33 pm by Guest

» backlink checker backlinks service
Sun 31 Jul 2011, 8:57 am by Guest

» AppomiamictSS
Sat 30 Jul 2011, 2:10 am by Guest

Tahukah Anda?
Anda boleh customize profile anda dengan avatar dan signature.

Anda juga boleh set profile anda supaya menghantar email alert tentang aktiviti forum2 yang sedang anda layan.

Jangan lupa untuk set Timezone anda kepada GMT+8 supaya masa anda selaras dengan kami. Semua function ini boleh didapati di PROFILE.
Gallery



kisah2 teladan

View previous topic View next topic Go down

kisah2 teladan

Post by ida on Thu 18 Sep 2008, 1:05 pm

Di sebuah kampung tinggal seorang lelaki tua yang sudah bertahun-tahun kematian isteri. Dengan arwah isterinya itu dulu dia dikurniakan tiga orang anak lelaki.



Semuanya sudah remaja. Anak pertama bernama Anis, kedua bernama Harben dan ketiga bernama Amsal. Akan ketiga-tiga ini yang paling disayangi ialah Harben. Sayangnya dengan Harben langsung tidak diberinya keluar rumah. Si polan ini sayang juga dengan Anis.



Kadang-kadang dibawanya juga keluar rumah, ke pekan, ke penambang (jetty) dan ke sekitar kampung. Almaklum anak yang ketiga iaitu Amsal kadang-kadang langsung tak diendahnya.. jadi merayau-rayau lah si anak ini ke sekitar kampung dan sampai ke pulau seberang. Kurus kering badannya kerana jarang diberi makan.



Hendak dijadikan cerita, suatu hari yang mendung raja yang memerintah kampung itu dari pulau seberang telah memanggil si polan ini pergi mengadap. Susah hati lah si polan ini sebab badannya sudah tua, terpaksa pulak mengayuh selat nak ke pulau tersebut. Lagi pula musykil hatinya. Apa yang dimahukan si Raja itu.



Maka dipanggilnya si Harben."Harben, tolong hantar ayah ke pulau seberang..Tuanku Raja memerintahkan ayah mengadap..boleh ya nak?"



Apa yang dijawab Harben? "Minta maaf lah ayah. Masalahnya Harben tak pernah keluar rumah jadi macamana Harben nak hantar ayah ke sana sebab Harben tak tahu jalan. Kalau mahu, Harben hantar sampai depan pintu saja lah, ye ayah?"



Mendengar jawapan si Harben sedihlah hati si polan ini kerana anak yang disayanginya tidak boleh diharap. "Baiklah kalau begitu" jawabnya sedih.



Dipanggilnya pula si Anis."Anis, tolong hantar ayah ke pulau seberang..Tuanku Raja memerintahkan ayah mengadap..boleh ya nak?" Apa yang dijawab Anis? "Minta maaf lah ayah. Masalahnya Anis tak pernah keluar dari kampung ni jadi macamana Anis nak hantar ayah ke sana sebab Anis tak tahu jalan. Kalau mahu, Anis hantar sampai hujung kampung sajalah, ye ayah?"



Mendengar jawapan si Anis itu sedihlah hati si polan ini kerana anak yang disayanginya ini pun tidak boleh diharap juga."Baiklah kalau begitu" jawabnya sedih. Dipanggilnya pula si Amsal. "Hei Amsal,tolong hantar ayah ke pulau seberang..



Tuanku Raja memerintahkan ayah mengadap.." Lalu Amsal menjawab, "Baiklah ayah" tanpa sebarang alasan.Menyesallah dihatinya kerana tidak menyayangi anaknya Amsal akan tetapi dia sanggup melakukan apa saja untuk ayahnya.



Lalu pergilah si polan mengadap Raja. Harben menghantar di pintu pagar rumah, Anis menghantar sampai ke penambang dan si Amsal mengikut ayahnya mengayuh kolek. Sedang mengayuh itu, tidak semena-mena ribut melanda dan hujan lebat pun turun.



Terkial-kiallah mereka mengayuh dan disebabkan si polan yang dah tua dan si Amsal yang kurus kering karamlah mereka berdua terkubur di lautan.



Sekian adanya.



APA PENGAJARAN CERITA INI.



Adapun anak-anak si polan ini ialah sebenarnya kehidupan lelaki tua ini.



Harben ialah HARTA-BENDA,

Anis ialah ANAK-ISTERI, dan

Amsal ialah AMAL-SOLEH.



Lazimnya manusia sayang kepada Harben dan Anis tapi tidak pada Amsal. Di mana bila manusia itu mati iaitu pulang kerahmatullah (mengadap Raja) yang dapat dibawanya hanyalah Amsal. Harben tinggal dipintu pagar dan Anis tinggal di penambang (di tepi kubur).Oleh itu dalam kita mengejar cita-cita di dunia ini jangan lah lupa dengan akhirat dan rukun Islam yang lima .



Sama-samalah kita mendapat kesenangan di dunia dan di akhirat.



Wassalam.



Biar susah, jangan menyusahkan. .
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by honam on Thu 18 Sep 2008, 1:07 pm

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat. Apabila
masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara
menjadi kuat, negara luar jadi hormat. Apabila negara luar jadi
hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat,
pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat,
kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.

Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila
tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula
mengubah tabiat. Apabila manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi
jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati
lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla
minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.

Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat .
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di
merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .
Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?

Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa.
Sebarkanlah ini kepada ahli keluarga, saudara-mara, rakan-rakan dan
sahabat handai kita agar masyarakat
kita akan menjadi sebuah masyarakat yang bukan sahaja maju dari segi
duniawi malah ukhrawi. Insya-Allah. ..Allahhuakbar! Allahhuakbar!
Allahhuakbar! )
avatar
honam
Addicted poster
Addicted poster

Male Number of posts : 108
Age : 33
Kementerian : kementerian kewangan malaysia
Bahagian : belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by ida on Thu 18 Sep 2008, 1:23 pm

KISAH BERKAT DI SEBALIK MEMBACA BISMILLAH


Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.
Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.
Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu."
Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan."
Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by nEeyA_deEya on Thu 25 Sep 2008, 9:58 am

Surat dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal..



Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....

Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,

Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi

nih....


Mak tau tak.....

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter

dewasa.....

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....

nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....



mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.....

mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai......

Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....

tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....

kakak pun rasa hairan.....

mak tak penah buat gitu.....



pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....

tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .....

kengkadang siaran indonesia ...

mak terus tekun menganyam...

Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke

kuburan....



Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....

pastu mak jemur karpet-karpet. ..

pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..

mak biarkan ruang tu kosong..

rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..



paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..

ada kat dalam almari.....

ada kat dalam dalam beg.....

ada dalam ASB.....

ada kat dalam Tabung Haji.. В

mak cakap tak berapa cukup lagi....

ada kat dalam gulung tikar.....



masa tu mak perasan takk..??

kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...

kiter kata mak ni memang pesen lama laa...

mak cuma gelak jer...

eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..



Mak.....

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....

bila malam tu kiter sampai dari KL.....

mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....

mak tetap takmau pi hospital.... .

dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..

Mak kata mak takmau duduk dalam hospital....

tapi kiter berkeras juga pujukk..

nanti di hospital ada doktor...

ada ubat untuk mak..

kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..



Mak tetap tak bersetuju... ..

mak memang degil..

tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....

mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit

kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..



Mak.....

amponkan kami semua...

kami nak mak sehat...

kami sayang mak...

kami tak mau mak sakit...

kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....

ampon kan kami yer mak....



Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital

dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...

Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,

kiter kata nak beli kereta....

Mak asyik tanya ajer..

cukup ker duitt..

kiter jawab pula...

kalau tak cukup, mak kan banyak duit...

mak gelak ajerr.....



Lepas tu bila kereta kiter sampai....

mak buat kenduri kesyukuran.. ...

Dan kiter masih ingat lagi...

bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor......

Punya la kiter takut...

kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....

Bila balik sahaja kampong....

kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....

Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...

mak tanya kenapa...?

Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....


Mak....

tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...

Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...

mak, kiter menipu mak kan ...

ampon kan kiter....

Mak.....

Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006

Bila tiba aja kat hospital....

nurse tengah balut mak dengan kain putih.....

mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....

Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....

Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...

mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn



Mak tau tak....

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan

separuh sedar....

Adik kat sebelah diam melayan perasann...

Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...

jalan di depan terasa makin kelam.....

airmata dah tak mampu di tahan....

Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...

Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..

kosong. ...sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.......

terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....



Mak.....

Kiter masih ingat lagi...

Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....

Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....

Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....

Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....

Mak perasan tak...?



Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....

Dia kata..." dikk...jangan nangis....kalau sayang mak jangan buat

gitu...jangan

nangis ya.."

Bila makcik tu kata gitu...

lagi laaaa laju airmata ni..

tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....



Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....

kiter nangis ni......

Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....

Takder orang yang bangun lagi.....

kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...

kiter rindu kat mak..!

Takpa la.....

nanti bila kita selesai sembanyang subuh,

kiter baca yassin untuk mak....

mak tunggu ya..!

Mak..

Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .

Semua anak2 mak mengelilingi mak....

menatap wajah mak buat kali terakhir....

Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...

Mak rasa tak....

masa tu kiter sentuh dahi mak....

kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....

Kiter tak mampu nak cium mak...

kiter tak daya....

kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...

Airmata kiter tak boleh tahan....

Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...

tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....



Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.....

Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...

badan akak terasa panas...

makk...

anak mak yang seorang tu demam.....



Mak tauu...

cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah

perkuburan.. .


Mak.....

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...

Begitu terasa kehilangan mak...

boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...

Dan sampai satu tahap....

masa tu malam jumaat selepas maghrib....

Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....

entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...

semakin kiter tenung terasa semakin sayu...

tangisan tak dapat dibendung...



Mak tauu...

kiter cuba bertahan...

memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...

Kiter rasa nak telefon mak...

nak cakap dengan mak.....

anak mak yang ni dah tak betul kan ....?

Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...

Kiter cakap dengan kakak...kiter nangis lagi...

Puas la kakak memujuk kiter...

Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."

Dan akhirnya akak juga nangis.....



Mak tau tak..

di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...

rasa nyilu sangat...

menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.....

Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...

hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....



Mak....

cukup la sampai sini dulu....

kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....

kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...

selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....

kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...

esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...

pastu kawan kiter bgtau...

simpan je buat kenangan..

Kiter cuma tau alamat ni aje...

Takper yer mak...

kiter kasi orang lain baca...

Kiter stop dulu...

sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...

akhir kata untuk mak,

I LOVE YOU SO MUCH

dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...

memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..

sampai masuk unibesiti..

sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...

boleh rasa duduk kat negara orang...

sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..



Sekian terima kasih,

Yang Benar Anak mak yang dah tak degilВ



Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu

mengingatkan jasa ibu kita

di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam

lapangan

masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..



Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2 ( bg yg sudah memiliki cahaya mata)

supaya anak2

kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah.
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by ida on Thu 25 Sep 2008, 1:11 pm

giler ah..dan2 aku bleh nangis bace citer ni..sedih giler..huhu..nak balik kampung jumpe mak ayah... Crying or Very sad
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Zangetsu on Thu 25 Sep 2008, 1:15 pm

jupe mak ayah ke saper?
huhu Laughing
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by ida on Thu 25 Sep 2008, 1:16 pm

mak ayah la..tak kan nak jumpe laki kot..mane aku nikah lagi..haha
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Zangetsu on Thu 25 Sep 2008, 1:25 pm

haha..
ari tu...(sensor)..
haha
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by ida on Thu 25 Sep 2008, 3:11 pm

ish..tu takde kaitan..haha
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Zangetsu on Thu 25 Sep 2008, 5:01 pm

haha...
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Adiputra on Mon 06 Oct 2008, 10:05 am

Hurm.. sedey.. sob2.. No

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by nEeyA_deEya on Fri 10 Oct 2008, 11:47 am

semoga kisah ini memberi seribu pengajaran buat kita,,,,, selamat menyambut ramadhan dan mengakhirinya dgn sempurna.... insyaallah....


"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya.

"Cantik isteri abang hari ni," Usin mencubit pipi Liza lembut.

"Ayah, ayah, cepat la yah," Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.

"Yelah, yelah, ayah dah siap ni."

Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja

"Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni ye?"

"Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Usin berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza.

"Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.

Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.

Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya.

"Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti."

"Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa....jangan laju sangat bang, Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya.

"Rileks Liza.tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was.

"Haaa.. kan , tengok. Tak ada apa-apa kan ?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi.

"Sudah la tu bang."

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa...."

Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai. Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan.... di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan.....

BAAANGGG!!!

"Usin....bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ.

"Mak, Usin di mana mak? Mana Liza mak? Macam mana dengan Liza mak? Farah, Adi.... mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya.

Emaknya memandang Usin tepat-tepat.

"Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.

PANGGG!!!

Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?

"Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....

...Dan Usin tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut!

Malu beb!!

Sekian Sahaje…

Moral : Pandulah dengan berhati-hati walaupun di dalam mimpi.. Ingatlah orang tersayang...

* Wakenabeb..

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by ida on Fri 10 Oct 2008, 4:58 pm

mmg wakenabeb..cet!
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by nEeyA_deEya on Mon 13 Oct 2008, 4:13 pm

From the very Begining, the girl's family objected strongly on her dating this guy. Saying that it has got to do with family background & that the girl will have to suffer for the rest of her life if she were to be with him. Due to family's pressure, the couple quarrel very often. Though the girl love the guy deeply, but she always ask him: "How deep is your love for me?"

As the guy is not good with his words, this often cause the girl to be very upset. With that & the family's pressure, the girl often vent her anger on him. As for him, he only endure it in silence.

After a couple of years, the guy finally graduated & decided to further his studies in overseas. Before leaving, he proposed to the girl: "I'm not very good with words. But all I know is that I love you. If you allow me, I will take care of you for the rest of my life. As for your family, I'll try my best to talk them round. Will you marry me?"

The girl agreed, & with the guy's determination, the family finally gave in & agreed to let them get married. So before he leave, they got engaged.

The girl went out to the working society, whereas the guy was overseas, continuing his studies. They sent their love through emails & phone calls. Though it's hard, but both never thought of giving up.

One day, while the girl was on her way to work, she was knocked down by a car that lost control. When she woke up, she saw her parents beside her bed. She realised that she was badly injured. Seeing her mum crying, she wanted to comfort her. But she realized that all that could come out of her mouth was just a sigh. She has lost her voice......

The doctors says that the impact on her brain has caused her to lose her voice. Listening to her parents' comfort, but with nothing coming out from her, she broke down.

During the stay in hospital, besides silence cry,.....it's still just silence cry that companied her. Upon reaching home, everything seems to be the same. Except for the ringing tone of the phone. Which pierced into her heart everytime it rang. She does not wish to let the guy know. & not wanting to be a burden to him, she wrote a letter to him saying that she does not wish to wait any longer.

With that, she sent the ring back to him. In return, the guy sent millions & millions of reply, and countless of phonecalls,. . all the girl could do, besides crying, is still crying....

The parents decided to move away, hoping that she could eventually forget everything & be happy.

With a new environment, the girl learn sign language & started a new life. Telling herself everyday that she must forget the guy. One day, her friend came & told her that he's back. She asked her friend not to let him know what happened to her. Since then, there wasn't anymore news of him.

A year has passed & her friend came with an envelope, containing an invitation card for the guy's wedding. The girl was shattered. When she open the letter, she saw her name in it instead.

When she was about to ask her friend what's going on, she saw the guy standing in front of her. He used sign language telling her "I've spent a year's time to learn sign language. Just to let you know that I've not forgotten our promise. Let me have the chance to be your voice. I Love You. With that, he slipped the ring back into her finger. The girl finally smiled.

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Adiputra on Wed 29 Oct 2008, 3:38 pm

Waaa sedenyer!!

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by nEeyA_deEya on Wed 29 Oct 2008, 3:57 pm

tula..terharu beb...
cinta tu perlukan pengorbanan..
tp tak semua pengorbanan tu mintak kita korbankan cinta..
huahuahuahuahuahua

aku windu bf aku..
tu yg jadik sengal sket...

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by dayonagi83 on Wed 29 Oct 2008, 4:39 pm

mmg sedih..
tp itulah yg d katakan cinta suci n ikhlas..
alangkah bahagia seorg hawa yg d temukan dgn adam yg sebegitu..
cinta semmgnya x perlukan bunga2 or ayat2 jiwang..
cukup dua hati tahu n Allah jd saksi..
cukup saling memahami tanpa bicara,
cukup dgn b'tindak tanpa saling meminta..
tp kan..lelaki attempt tuk tunjuk jer cinta dorg melalui p'buatan
n yg pompuan lak kekadang kita bukan nak ayat2 power..
just kita nak lelaki ucap sekali agar x salah faham..
kawan2 aku ramai yg mcm tue..
alih2 aku yg pening walhal aku pun single mingle lg..
tp seronok dgr citer org2 yg b'cinta nie..
yg sedih, yg kelakar,yg confius n yg pelik pun ada gak..
avatar
dayonagi83
Awesome poster
Awesome poster

Female Number of posts : 175
Age : 34
Kementerian : MOF
Bahagian : Pengurusan Belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Adiputra on Fri 31 Oct 2008, 11:32 am

jen ni borak pasl cinta.. ko tu cam ada experience jek.. hehe...

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by dayonagi83 on Fri 31 Oct 2008, 1:06 pm

wei..
hantu py member..
mmg la aku xde pakwe..
tp bab pengalaman tu adlah..
aku pun ada perasaan la..
tp itu kisah 4 tahun lalu..
tp bab cinta nie kan universal..
kang aku kata x suka cinta ko ckp aku bkn islam pulak..
hati, cinta n nafsu tue kan pemberian Allah..
ujian tuk melihat sejauh mana kita kontrol 3 benda ni..
ha kan,xpepasal aku bg ceramah..
eeeeeehhhhhhhh...aku nak gigit2 jer adi ni tau..
avatar
dayonagi83
Awesome poster
Awesome poster

Female Number of posts : 175
Age : 34
Kementerian : MOF
Bahagian : Pengurusan Belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by nEeyA_deEya on Fri 21 Nov 2008, 12:50 pm

Pejam celik, pejam celik je dah nak raya. Dah lama aku tak balik
kampung..Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku sambung belajar ke luar negara.Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa mak abah dan adik-adik kawan-kawan yang dah lama hilang tanpa khabar berita. Apa cerita Naim ye?Dah lama aku tak contact dia. Kalau jumpa mesti dia marah gile kat aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia. Dulu masa kecik main sama-sama.Bila dah belajar... lupa kawan! Raiz senyum sendirian. Terkenang
zaman riang kanak-kanaknya bersama Naim.

Bas yang terhenyak-henyak dek jalan yang berlubang terasa bagai membuai sambil melayan kenangan. Mesti semua orang terkejut dengan kepulangannya. Mesti ramai awek kampung menyesal kerana mengejek dia dahulu. Maklumlah dulu Raiz 'nerd'! Selalu kena buli. Naimlah yang selalu jadi 'bodyguard'nya. Tapi sejak belajar di luar negara, dia dah berubah. Jadi kacak dan pandai bergaya. Naim juga
mesti terlopong melihat perubahan dirinya. Bas yang membawa Raiz dari pekan tadi berhenti di bahu jalan. Untuk sampai ke rumah, Raiz kena berjalan kaki hampir sepuluh minit. Ketika turun dari bas, Raiz lihat ada seseorang duduk mencangkung di bawah tiang lampu. Seakan macam dikenalinya orang itu. Raiz menghampiri. Orang itu terkebil-kebil memandangnya sambil menggigit anak kemuncut. "Wey! Siut! Aku ingat orang darat mana tadi! Engkau rupanya! Apa kau buat tepi jalan malam-malam camni?" Razi bersuara sambil memeluk Naim yang terkekeh-kekeh ketawa. "Aku tunggu kau baliklah! Wah! Orang UK ! Balik Malaysia jadi camni kau yek.. hensem nampak?" Naim menepuk-nepuk bahu Raiz. Kegembiraan jelas terbayang diwajahnya. "Biasa la! zaman bersedar, manusia pun kena berubah! Mana kau tau aku nak balik?" Naim tidak menjawab soalan Raiz, cuma tersengih-sengih. Raiz memerhatikan Naim dari atas hingga ke bawah.. Ada perubahan ketara pada sahabatnya. Nampak berserabut, selekeh dan kakinya sedikit tempang. "Apa kena dengan kau ni? Apasal kaki kau tu? Lagi satu aku tengok kau ni macam ada masalah je..." tegur Raiz. Naim kelihatan murung.

"Aku memang ada masalah pun. Eh! kau ni terus balik rumah ke?" Naim mengubah topik.
"Cadangnya gitulah!"
" Ala ! singgahlah rumah aku dulu! Aku dah lama tak borak dengan kau.
Banyak benda aku nak cerita. Bukan senang aku nak jumpa kau!" pujuk Naim lalu menarik tangan Raiz, dan tanpa membantah, Raiz mengikut sahaja.
"Tak apalah, malam ni aku temankan Naim! Pagi esok aku balik la!
boleh terus siap untuk sembahyang raya!" kata Raiz dalam hati.
"Eh? Kau duduk sorang je ke? Mana mak ayah kau? Raiz kehairanan apabila mendapati suasana rumah Naim sunyi sepi. Malah rumah itu hanya diterangi cahaya pelita minyak tanah! Naim menarik nafas panjang.
"Inilah! nasib aku malang betul Iz,lepas kau pergi UK dulu, macam-macam terjadi kat aku! Mak ayah aku sakit, aku tak dapat sambung belajar sebab nak jaga diorang.Terpaksalah aku buat kerja kampung. Tapi mulut orang jahat betul, aku dituduhnya buat kerja-kerja mencuri. Kaki aku ni, tempang dibalun dek orang kampung la!" Terkejut Raiz mendengar cerita Naim.
"Setahun lepas tu mak ayah aku meninggal. Kau tau, takde sapa yang datang nak uruskan jenazah, kecuali mak abah kau dengan pak imam je!" Naim terisak-isak. Dia mengesat airmata dengan lengan bajunya yang lusuh. Raiz tergamam. Tidak disangka-sangka nasib Naim sebegitu malang.
"Lepas mereka meninggal, hidup aku jadi tak tentu arah. Aku tak ada tempat nak mengadu. Tiap-tiap malam raya sampailah ke hari raya, aku tunggu tepi jalan, manalah tau kot-kot kau ada balik! Pasal aku tau kau sorang je boleh dengar masalah aku. Semua orang cakap aku gila. Minah-minah kilang pulak tuduh aku nak mengenen diorang. Hishh! Aku cuma tunggu kau balik!
Salah ke? Kau kawan aku dunia akhirat. Diorang apa tau?Tak peduli aku makan ke, minum ke! sakit ke! matipun diorang mesti tak ambil peduli!"
Suara Naim sedikit tinggi. Menunjukkan "Aku mintak maaf Naim, aku
betul-betul tak tau hidup kau susah sampai macam tu sekali!" Raiz
menyuarakan rasa bersalahnya. Naim cuma tersenyum. "Tu la kau, pergi belajar jauh-jauh tu kenapa? Dah langsung tak dengar berita. Tengok-tengok balik dah jadi camni bergaya kau ye! Eh! Minumlah! rumah aku takde apa boleh dimakan. Ni je la!". Naim menyorong gelas berisi teh sejuk dan sepiring biskut kering. Hati Raiz sebak. Sampai begini susah hidup Naim!
"Aku mintak maaf Naim, sedih sungguh aku tengok kau ni!" Suara Raiz sayu dan pilu. Naim senyum tawar. "Buat apa kau mintak maaf? Aku jadi macam ni pun bukan kau punya angkara. Dah nasib aku, nak buat camana. Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye. Esok dah nak raya,aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki.. Halalkanlah makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datanglah rumah aku ye!"
Mereka berbual hingga larut malam. Raiz tak sedar hingga pukul
berapa. Ketika matanya terasa berat, Naim menghulurkan bantal kecil dan tilam nipis sambil tersenyum. Terus Raiz tertidur..
"Astaghfirullah! Budak ni kat sini rupanya! Puas kita tunggu dia balik!"
Satu suara kuat menyebabkan Raiz tersentak dari tidur.Terpisat- pisat Raiz bangun."Eh? Mak!" terkejut Raiz lihat ibunya berdiri di depan bersama ayah dan ahli keluarganya yang lain. Berpakaian cantik dan kemas. "Yang kau tidur kat sini pagi-pagi raya ni kenapa? Dah takde rumah nak balik?" jerkah ayahnya.

"Eh? Kenapa pulak diorang marah ni? Raiz memerhatikan sekelilingnya. Tiada gelas berisi teh... tiada biskut kering! Hanya daun-daun kering yang bertaburan! Di tepinya terpacak batu nisan! Raiz melompat bangun. Raiz pandang sekeliling. Bukan satu sahaja batu nisan,ada dua, tiga, malah berpuluh-puluh lagi. Raiz mengelabah.
"Eh? Semalam saya pergi rumah Naim, mak... ayah!
"Kenapa?? Kau tengok... dekat kubur siapa kau tidur tu!" Raiz segera
mengamati tulisan jawi yang tertulis pada batu nisan. Abdul Naim bin
Malik. 16 September 1975 - 27 Oktober 2003! Raiz terpelangah.
"Mak! Malam tadi saya jumpa Naim mak!! Kalau dia takde, sapa yang saya jumpa malam tadi? Bulan puasa pun ada hantu ke?"
"Budak ni...bulan puasa mana ada hantu! Naim dah tak ada! Dia meninggal hari pertama menyambut puasa. Masa tu ribut, dia duduk dekat kubur arwah mak ayah dia. Ada pokok tumbang tertimpa dia. Esoknya baru orang jumpa dia, dah tak ada.."terang ibunya dengan suara pilu. Raiz tambah terkejut. Terfikirkan pengalaman malam tadi! 'bertemu' arwah Naim di malam menjelang raya.Kalau betul bulan puasa tak ada hantu! apakah yang Raiz temui semalam? Petunjuk apakah yang Allah ingin sampakan padanya terduduk disisi
pusara Naim, lantas dia teringatkan kata-kata arwah malam tadi.

"Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye. Esok dah nak raya, aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki. Halalkan makan minum aku selama kita berkawan. Raya ni datang lah rumah aku ye!" Serta-merta Raiz kembali duduk di sisi pusara arwah Naim lalu menadah tangan. Kalimah-kalimah ayat suci disedekahkan kepada arwah."Terima kasih kerana mengingatkan aku! semoga kau tenang dan aman di sana !

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: kisah2 teladan

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum