PERHATIAN
Mari lihat gambar GATHERING BERBUKA PUASA di Warisan, Putrajaya pada 18/9/08!
Latest topics
» fish oil sale
Thu 04 Aug 2011, 7:37 am by Guest

» Brown University Emergency Medicine Residency
Thu 04 Aug 2011, 3:14 am by Guest

» the benefit of fish oil
Tue 02 Aug 2011, 2:55 pm by Guest

» play casino online for free
Tue 02 Aug 2011, 1:06 pm by Guest

» смотреть гинекологический осмотр
Mon 01 Aug 2011, 6:55 am by Guest

» x-Hack hack you
Sun 31 Jul 2011, 10:48 pm by Guest

» Drug Schemata Prior
Sun 31 Jul 2011, 10:33 pm by Guest

» backlink checker backlinks service
Sun 31 Jul 2011, 8:57 am by Guest

» AppomiamictSS
Sat 30 Jul 2011, 2:10 am by Guest

Tahukah Anda?
Anda boleh customize profile anda dengan avatar dan signature.

Anda juga boleh set profile anda supaya menghantar email alert tentang aktiviti forum2 yang sedang anda layan.

Jangan lupa untuk set Timezone anda kepada GMT+8 supaya masa anda selaras dengan kami. Semua function ini boleh didapati di PROFILE.
Gallery



~peringatan~

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Mon 15 Sep 2008, 11:23 am

Wudhuk zahir dan batin
~~~~~~~~~~~~ ~~~~~
Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk
solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk
dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi
untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim
Al-Assam dan bertanya, 'Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan
solat?' Hatim berkata,

'Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin.'

Isam bertanya, 'Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? ' Hatim
berkata,'Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota
wudhuk dengan air'.
Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki.'

Seterusnya Hatim berkata, 'Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan
semua anggotaku dan menghadap kiblat.

Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan:
1.aku sedang berhadapan dengan Allah,
2.Syurga di sebelah kananku,
3.Neraka di sebelah kiriku,
4.Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5.aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian
'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini
adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan
baik.'

'Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya
kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh
pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat
selama 30 tahun.'

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang
kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.


Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi
kebaikan, insyaAllah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya

Salam Ukhwah
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Mon 15 Sep 2008, 5:47 pm

Cane nak wat ni ek? susah tu..

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by intan_bpk on Mon 15 Sep 2008, 5:50 pm

tima kasih di atas peringatan yang sungguh bermakna ini..
avatar
intan_bpk
Regular poster
Regular poster

Female Number of posts : 54
Age : 34
Kementerian : Kewangan
Bahagian : BPK
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Mon 15 Sep 2008, 6:13 pm

bersihkan hati
sucikan diri...

yang paling penting --> niat
baik niat, baik la amalan
insya Allah

-->aku da btoikan


Last edited by nadeeya on Tue 16 Sep 2008, 10:28 am; edited 1 time in total
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Mon 15 Sep 2008, 10:35 pm

Nita? apa itu Nita? kui kui kui... What a Face

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Tue 16 Sep 2008, 10:27 am

adi..
ko nih....
mmg nak kena wuduk zahir batin ni...
huhuhuh
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Tue 16 Sep 2008, 5:07 pm

huhu.. ok soalan satu...


Hisap rokok batal pose... asap masuk mulut, masuk rongga badan...

Kalu cantu.. apabila barbeku.. kita kipas2 asap tu masuk dlm paru2 kita.. batal tak? cam korang lalu tepi kedai2 kat bazar ramadhan tu... adakah batal? Asap gak.

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Tue 16 Sep 2008, 5:13 pm

lau ko gosok gigi or amik wuduk, kdg2 ade sket air tertelan..
kot2 la tak sengaja..batal tak posa..??
jawapannye tak..
kecuali didahulukan dengan niat..

macam tu jugak aku rasa ngan asap kat bazar ni..
lau isap rokok..ko memang niat isap asap tu..masuk rongga badan ko..lau kat pasar kadang2 skali lalu termasuk asap dalam rongga badan..
unless ko dok depan org bakar ayam tu, sedut dalam2 asap tu..tu da kira sengaja..

eh..betolke ni..??
ada sesape leh tolong kompem..??
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Tue 16 Sep 2008, 10:18 pm

Hurm. rasanya cantu gak.. aku rasa betul.. ustaz mat dah.. mana ko? Ehh silap.. dia durjana.. Ustaz tajul.. mana ko?

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by kjem on Wed 17 Sep 2008, 1:32 pm

Isu kad jemputan kahwin

Hanya untuk makluman bersama, juga boleh lah di war-warkan kepada kawan-kawan atau pun saudara se islam. Pagi semalam mendengar tazkirah di RMKL, mungkin ada diantara you all dengar juga.

Ianya berkaitan dengan kad-kad jemputan. Yang kita terima atau pun yang kita beri kepada orang. Tak kiralah kad jemputan jenis apa pun. Kad kahwin, kad ucapan, kad birthday dan macam-macamlah jenis kad sekarang ini. Yang paling utama sekali kad jemputan Kahwin. Sekiranya kita nak membuat atau nak menempah kad kahwin tersebut, jangan sekali-kali tulis perkataan Bismillah atau Assalamualaikum atau Hadis-hadis dalam bahasa arab or jawi..

Tulislah dalam bahasa rumi. Sebab nya, setiap kalimah dalam bahasa arab itu, ada kalimah allah dan dzat-dzatnya.Orang yang menerima kad tersebut belum tentu akan menyimpan kad tersebut untuk selama-lamanya seperti menyimpan al-quran. Rasanya kebanyakan kita pun membuangnya dalam tong sampah.

Jadi, janganlah kita memandang kecil perkara ini, yang mana dosa membuang kad yang tertera kalimah Allah itu sama dengan kita membuang al Quran. Dan simpanlah dengan elok dan untuk selama-lamanya kad-kad yang kita terima sekiranya tertera kalimah allah. Kalau nak buang, buatlah sepertimana cara kita nak memusnahkan al-Quran lama. Wallah hu alam.

P/S: Kekadang perkara yg kecil2 ni kita x perasan walhal impaknya amat besar
avatar
kjem
Newbie
Newbie

Female Number of posts : 7
Age : 42
Kementerian : MOF
Bahagian : Bahagian Pengurusan Belanjawan
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by honam on Wed 17 Sep 2008, 3:00 pm

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana
menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan
bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan
duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru
semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidupyang setia mendampingi
kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk
bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan
pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang
tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.


17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran
avatar
honam
Addicted poster
Addicted poster

Male Number of posts : 108
Age : 33
Kementerian : kementerian kewangan malaysia
Bahagian : belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Zangetsu on Wed 17 Sep 2008, 3:57 pm

memang sesuai tuk hang sarjul...
huhu...
adi pun same..hak hak
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Wed 17 Sep 2008, 5:23 pm

ﻡﻜﻴﻠﻋﻢﻼﺴﻠﺍ


Subject: Petua untuk murah rezeki dan dijauhkan kesulitan


Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah
didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu
berkerut.Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"


Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah roman mukamu.Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan
memperbaiki penampilannya.

Mulai hari itu, wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. Keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat. Roman mukanya berseri. Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan Rasulullah SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya.

Demikian pula seorang suami atau seorang isteri.. Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Begitu juga celakanya persahabatan sekiranya dikalangan mereka saling tidak berteguran. Sebab tak ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam
hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah, yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang.

Anda ingin beramal soleh...? Tolong kirimkan kepada rakan-rakan
muslim lainnya yang anda kenal

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by honam on Thu 18 Sep 2008, 1:14 pm

Salam... emm,sila laa hayatinya ek... kalau ada terasa, saya minta maaf.. tp sila la perbaiki diri n mahasabah diri selalu... Smile

Zaman sekolah ber 'ana-enti',
Sekarang hilang diterbangkan angin;
'Aku-engkau' jadi pengganti,
"Ana rindulah sama Al-Amin.."

Bertudung labuh ayu sentiasa, (iyakah?)
Ikhlas atau peraturan semata; (seems morelike the latter)
Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka,
Entah bila nak 'ayu' semula.

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar.

Dulu cakap dengan laki jarang sekali,
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar dengan buah hati, (especially at Friendster)
"Kak, rasa malu tu campak pergi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema"

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran gila-gila;
Sekarang Quran kumpul habuk saja,
"Alah. Aku banyak kerja lain lah..."

Ustaz selalu cakap kat kita,
Jadilah contoh muslim sejati;
Tapi sayang kebanyakan leka,
Bila dunia diletakkan di hati.

Orang cakap budak Al-Amin berkualiti,
Baik, berakhlak lengkap semuanya;
Sayangnya indah khabar dari realiti,
Bila melihat pada fi'il anak didiknya.

Bila ditegur angin satu badan,
Konon sudah tahu belaka;
Kalau dah tahu Kenapa teruskan,
Seronok sangat ke kumpul dosa?

Macam tu lah kalau terasa diri hebat,
Nama pun lepasan sekolah agama;
"Tak payah lah kau nak bagi nasihat,
Kau ingat kau tu baik sangat ke?"

Itulah realiti budak sekolah agama,
Majoriti terkejut dek dunia luar;
Akhlak dan ilmu dalam pagar sekolah saja,
"Tak sesuai lah semua-semua ni kat luar!"

kasihan ustaz mengajar kita,
kasihan mak bapak nak anak jadi berguna;
Kita ambil sambil lewa,
Alasannya kita bukan insan sempurna.

Memang insan tiada yang sempurna,
Kerana itu dituntut berusaha;
Tak guna ilmu penuh di dada,
Jika tak berusaha menghayatinya.

Bukan mengeji bukan mengata,
Teguran ikhlas dari jiwa;
Teguran buat diri saya juga,
Saya juga insan penuh dosa.
avatar
honam
Addicted poster
Addicted poster

Male Number of posts : 108
Age : 33
Kementerian : kementerian kewangan malaysia
Bahagian : belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by ida on Thu 18 Sep 2008, 1:22 pm

10 JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T


Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)
Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa : "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.
9. Orang-orang yang suka makan riba'.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."
Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."



1
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Fri 19 Sep 2008, 11:11 am

Adus... alangkah berdosa nya diriku ini.... kena perbanyakkan solat la.. masalah dia, lately ni.. solat khusyuk susah nak jadi.. sedar2 jek dah habis solat... macam laju sgt..

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by ida on Fri 19 Sep 2008, 11:20 am

aku pun same la..kalo sblm pose wat alasan adesetan ngacau..tp bulan2 pose i sape plak kaco time smbhayg sampai xkhusyuk ek?oopss..diri sendiri la tu kan No
avatar
ida
Hardcore poster
Hardcore poster

Female Number of posts : 242
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Zangetsu on Fri 19 Sep 2008, 11:40 am

haha... asik koya je time semayang...
camner ar nak khusuk...
untuk panduan beli lah buku panduan "Rahsia Khusuk Dlm solat" dikedai berhampiran..
sekian
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Zangetsu on Fri 19 Sep 2008, 12:31 pm

Untuk Adi Yang Dalam diLema

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Subject: Rahsia Solat

1) Niat Sembahyang -:
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2) Berdiri Betul -:
Fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3) Takbiratul Ihram -:
Fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4) Fatihah -:
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5) Rukuk -:
Sebagai tikar kita di dalam kubur

6) Iktidal -:
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di
dalam kubur

7) Sujud -:
Memagar kita ketika menyeberangi titian sirotulmustaqim

Cool Duduk Antara Dua Sujud (awal) -:
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9) Duduk Antara Dua Sujud (akhir)-:
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang masyar

10) Tahiyat Akhir -:
Sebagai penjawab bagi setiap soalan yang dikemukakan oleh
munkar& nakir didalam kubur.

11) Selawat Nabi -:
Sebagai pendinding api neraka di dalamkubur.

12) Salam -:
Memelihara kita di dalam kubur.

13) Tertib -:
Akan pertemuan kita dengan Allah.

Sudahkah anda menunaikan SOLAT ?

Dari Abdullah bin 'Amr r. a., Rasulullah s. a. w. bersabda,
Sampaikanlah pesanku , biarpun hanya satu ayat..."
avatar
Zangetsu
Spammer!
Spammer!

Male Number of posts : 318
Age : 33
Kementerian : KK
Bahagian : MKD
Registration date : 2008-09-17

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by kak eta on Fri 19 Sep 2008, 5:18 pm



avatar
kak eta
Regular poster
Regular poster

Female Number of posts : 67
Age : 41
Kementerian : Kewangan
Bahagian : Perancangan Korporat
Registration date : 2008-09-13

View user profile http://zeeta-scorpio.blogspot.com

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Wed 29 Oct 2008, 3:49 pm

Ooo gitu... erm.. satu lagi kan... sewaktu korang solat.. korang sebut tak ayat2 tu. maksudnya kuarkan tak suara sewaktu baca? sebab aku cuba buat kajian kat diri sendiri.. kekadang mulut kumat kamit. tapi takde suara yg kuar. kekadang lidah laju menyusun lisan. tapi takde sore kuar... yang tau tau... dalam otak kita memang membaca.. tapi otak kita dan pergerakan tubuh berbeza kelajuan dia.. kekadang ayat dibaca laju gile dlm otak tapi tak terikut lidah. membuatkan kita sedar2 dah habis solat....

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by nEeyA_deEya on Wed 29 Oct 2008, 3:53 pm

aku penah wat gak skali..
baca dalam otak..mmg cepat gile abes solat..
tp lau baca dgn lidah, walaupun tak kuar suara baru ok..
pada aku la..ayat2 tu kan ada tajwid2 dia..so lau baca dalam otak je mana nak ikut tajwid sangat..tu yg laju je tu...

_________________


http://nadmisz.blogspot.com/
sHaRe ur cOmmeNts WiF mE...
avatar
nEeyA_deEya
Spammer!
Spammer!

Female Number of posts : 369
Age : 33
Kementerian : need'z ent.
Bahagian : bhgn org malaysia
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://profiles.friendster.com/8039044

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Adiputra on Thu 06 Nov 2008, 2:58 pm

bagaimanakah cara menyelesaikan hutang2? dan. cane nk wat kalu hutang pada org tu kita nk bayar tp org tu lost kontek?

_________________


avatar
Adiputra
Admin
Admin

Male Number of posts : 411
Age : 33
Kementerian : Kementerian Kewangan Malaysia
Bahagian : Bahagian Kawalan dan Pemantauan
Registration date : 2008-09-12

View user profile http://www.friendster.com/adiputra

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by mEnt@L_phoBia on Thu 06 Nov 2008, 3:20 pm

bayar kat aku...
avatar
mEnt@L_phoBia
HOT poster!
HOT poster!

Male Number of posts : 292
Age : 33
Kementerian : Bumi BPP
Bahagian : Menvari jodoh
Registration date : 2008-09-12

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by dayonagi83 on Thu 06 Nov 2008, 3:44 pm

alah..ko catat jer nama org tue n jumlah yg ko hutang..
mana la tau ko t'serempak dgn dia lg satu hari nnt..
lain la if kalo dia dah meninggal..ko kena sedekahkan atas nama dia
avatar
dayonagi83
Awesome poster
Awesome poster

Female Number of posts : 175
Age : 34
Kementerian : MOF
Bahagian : Pengurusan Belanjawan
Registration date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: ~peringatan~

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum